האם מומלץ לבצע הסכם ממון לפני חתונה?

אם בעבר כששני בני זוג היו כורתים ברית של אהבה ומבטיחים זה לזו לעמוד ביחד מתחת לחופה – ההסכם היחידי שהם היו עושים ביניהם הוא זה שכתוב בכתובה, הרי שהיום יש גם אפשרות נוספת – לחתום על הסכם ממון. מהו הסכם ממון והאם באמת כדאי לחתום על הסכם כזה בליווי צמוד של עו"ד דיני משפחה? כל התשובות במאמר שלפניכם.

הסכם ממון אצל עו"ד משפחה

הסכם ממון – קווים לדמותו

הסכם ממון הוא הסכם שנחתם בין שני בני זוג לפני החתונה, מתוך מטרה להחליט מראש כיצד יחולק הרכוש המשותף שלהם במקרה של פרידה. הרבה אנשים חוששים מלחתום על הסכם כזה כי מבחינתם הוא כאילו מרמז על כך שתהיה פרידה, אולם אם מסתכלים על זה באובייקטיביות, הרי שהוא בעצם נועד להבטיח לכל אחד מבני הזוג התחלה חדשה בריאה. אחרי הכול – אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה ולאן החיים יובילו אותנו – ומאוד יכול להיות שבשלב מסוים הדרכים כבר לא ילכו לאותו מקום. במקרה כזה כמובן שעדיף להתחיל פרק נוסף בחיים עם כמה שיותר רכוש וברגל ימין. אז איזה סעיפים כולל בדרך כלל הסכם ממון ואיך הוא באמת יכול לעזור?

הסעיפים בהם עוסק הסכם ממון סטנדרטי הם:

  • מזונות – בכל הסכם גירושין עולה נושא המזונות. האישה תמיד רוצה לקבל יותר והגבר רוצה לשלם פחות. הסכם ממון שמנוהל נכון על ידי עו"ד משפחה שמתמחה בתחום יכול למנוע את המלחמה על גובה המזונות שישולמו לאישה במקרה של גירושין.

 

  • חלוקת רכוש – סעיפים המציינים איזה רכוש היה לכל אחד מבני הזוג לפני הנישואין על מנת להבטיח שבמקרה של גירושין כל חפץ יחזור לבעליו המקוריים.

 

  • מועד חלוקת הרכוש – חשוב מאוד לציין מועד שבו תבוצע חלוקת הרכוש (לאחר X ימים / חודשים מיום ההחלטה על גירושין), וזאת על מנת למנוע את הסחבת האופיינית במקרים כאלה ולאפשר לכל אחד מבני הזוג להתחיל פרק נוסף בחייו כמה שיותר מהר.

 

  • משמורת על ילדים משותפים – לא חובה להכניס להסכם ממון את הסעיף הזה, אבל אם כבר חותמים על הסכם – יכול להיות שכדאי. אחרי הכול, במהלך תהליך הגירושין יש נשוא אחד מאוד בוער והוא אצל מי יהיו הילדים, ולכן כדאי להסדיר את העניין הזה מראש – כשחושבים על טובת הילדים ולא על מלחמות אגו שיכולות להיות מאוד לא נעימות. חשוב לציין, ואת זה יגיד לכם גם כל עו"ד דיני משפחה, שבמקרים בהם בית המשפט יחשוב שלטובת הילדים הם צריכים להיות בבית של בן הזוג השני, זה שלא מצוין בהסכם, הוא יוכל לבטל את הסעיף שנכתב בהסכם הממון ולחייב את בני הזוג לנהוג אחרת.

 

  • אישור של עורך דין – על מנת שהסכם הממון יהיה בתוקף ויוכל לחייב את בני הזוג לנהוג לפיו במקרה של גירושין, הוא חייב להיות מאושר על ידי נוטריון / רשם נישואין במועצה הדתית שבה נרשם בני הזוג לנישואין, על ידי בית משפט לענייני משפחה או בבית דין רבני. על מנת לדעת בדיוק כיצד לאשר את ההסכם מומלץ לפנות אל עו"ד דיני משפחה המתמחה בתחום של הסכם ממון, ולקבל ממנו הכוונה מדויקת לגבי האישור, כמו גם לגבי כל סעיפי ההסכם עצמו.

 

  • סמכויות שיפוט – סעיף נוסף שצריך להיכלל בהסכם הממון הוא סעיף שמפרט באיזה מקום יידונו מחלוקות בין בני הזוג, אם יהיו כאלה במסגרת הליך הגירושין.

על מנת שכל הסעיפים האלה אכן יופיעו בהסכם ועל מנת ששני בני הזוג יקבלו את ההגנה המקסימלית שהם יכולים לקבל במסגרת תהליך גירושין – חשוב מאוד לפנות אל עו"ד דיני משפחה המתמחה בניסוח הסכמי ממון, ולנסח איתו ביחד את כל הסעיפים – מהראשון ועד האחרון.

אין ספק, שכדאי מאוד לבצע הסכם ממון לפני החתונה, על מנת להבטיח את עתידכם במקרה של פרידה, וזאת בעיקר אם אתם נכנסים לפרק ב' בחיים ומגיעים כבר עם לא מעט רכוש, או אם אתם מתחתנים עם בן או בת זוג שיש להם הרבה פחות רכוש.

בחירת עו"ד טוב וניסוח סעיפי ההסכם מתוך הבנה שהוא מגיע כדי להבטיח לכם עתיד קל יותר אם תיפרדו יאפשרו לכם להיכנס לקשר עם הרבה יותר ביטחון. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *